بسیاری از شرکت‌ها به اهمیت ایجاد ظاهری همسان و متمایز برای تمام ارکان عینی که به تصویر ذهنی شرکت کمک کند، پی برده‌اند. معمولاً خط‌مشی طرح‌های شرکتی به‌وسیله مؤسسات مشاوره بیرونی تهیه می‌شود و مواردی از قبیل نوشت‌افزار و نوشته‌های پیشبردی، علائم خرده‌فروشی، لباس‌های همسان، طرح‌های استفاده از رنگ‌های مشابه برای خودروها، تجهیزات و نمای درونی ساختمان را دربرمی گیرد. این ارکان با استفاده از رنگ و علائم و نشانه‌ها و حروف و طرح‌های متمایز، زمینه‌ای همسان و آشنایی را به وجود می‌آورند که همه عملیات موسسه در آن به شکل شواهد فیزیکی متمایز و معنی‌دار به هم پیوند داده می‌شود.

به گزارش هورموند مارکتینگ، بسیاری از شرکت‌ها، به‌جای نشان، از علامت تجاری ثبتی استفاده می‌کنند. مثلاً، شل اویل با نمایش صدفی دالبر و زردرنگ بر روی زمینه‌ای قرمز برای خود نامی مستعار درست کرده است. این نام مستعار مزیت آن را دارد که وسائط نقلیه و مراکز خدماتی خودرو او در سراسر جهان به‌سرعت شناسایی شوند. شاید کمان‌های طلایی مک دونالدز آشناترین علامت شرکتی جهان باشد. طرح‌های اولیه رستوران مک دونالدز کمان بسیار بزرگی را نشان می‌داد، اما امروزه قوانین محلی اندازه و نوع علائم و نشانه‌های بیرونی آن را محدود کرده است. آیا رستوران غذای فوری و بنگاه کرایه خودرو و سامانه حمل‌ونقل عمومی که از خدمات آن استفاده می‌کنید، آسان است؟

شرکت‌های بسیار رقابتی تحویل فوری بسته‌های پستی، از نام خود به‌عنوان اساس طرح‌های شرکتی استفاده می‌کنند. فداکس از نام خود که به‌صورت نشان و به رنگ‌های کاملاً متمایز قرمز و سفید و ارغوانی است، استفاده می‌کند. این شرکت از این نشان در ساختمان‌ها، مراکز عرضه خدمات، وسائط نقلیه، هواپیما و لباس گروه خاصی از کارکنان خود استفاده کرده است. رقیب بزرگ این شرکت یعنی یوپی اس نیز به لباس‌ها و کامیون‌های قهوه‌ای‌رنگ خود که حروف اختصار طلایی‌رنگ شرکت را یدک می‌کشند، شناخته می‌شود. سایر مؤسسات حمل و تحویل نظیر ایربورن و دی اچ ال نیز نام خود را به‌گونه‌ای نمایان برجسته کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های طرح خوب این است که در اندازه‌های مختلف همچنان خوب به نظر آید نه اینکه جلوه آن در صورت سیاه‌وسفید شدن تغییر کند.

انتهای مطلب/